چرا داشتن هوش هیجانی مهم تر از ضریب هوشی است؟

در گذشته ضریب هوشی به عنوان کلید اصلی موفقیت شناخته می‌شد و احتمال موفقیت افراد با ضریب هوشی بالا، بسیار زیادتر از سایرین برآورد می‌شد. اما امروزه داشتن هوش هیجانی جایگاه بالاتری نسبت به ضریب هوشی دارد.

سرویس روان شناسی شفاف، زهرا رشادی: در سال ۱۹۹۶، دنیل گلمن (Daniel Goleman)، برای اولین بار در کتابی به نام «هوش هیجانی» به اهمیت بالای این موضوع پرداخت. دنیل گلمن روان شناس آمریکایی هوش هیجانی را استعداد، مهارت یا قابلیتی دانست که عمیقاً تمامی توانایی‌های فردی را در دایرهٔ خود دارد.
 
مدل گُلمن که امروزه به‌طور وسیعی به رسمیت شناخته شده است، این مدل می‌گوید، به این معنا نیست که وقتی فردی، دارای هوش عقلی یا بهرهٔ هوشی (IQ) بالایی است، لزوماً دارای هوش هیجانی بالا نیز هست. هوشمند بودن یک امتیاز است که البته تضمینی برای موفقیت در زندگی و روابطِ بین فردی و اجتماعی نخواهد بود.
 
امروزه بسیاری از والدین تمام تلاش خود را می کنند تا کودک شان نابغه و به اصطلاح موفق شود. و نمیدانند کودک نابغه با کودک موفق متفاوت است. کودکی که توان حل مشکلات روزمره را داشته باشد، توان ارتباط موثر با همسالان را داشته باشد،  از همان چیزی که دارد لذت ببرد و به دیگران حسادت نکند، موفق ترین کودک است، این کودک هوش هیجانی بالایی دارد که اکتسابیست. کودکان نابغه، بهره هوشی بالاتری به صورت ارثی دارند. نمیتوانیم کودک نابغه تربیت کنیم چون در این مسیر فرزندمان از پا می افتد. اما می توانیم کودک موفق تربیت کنیم.
Image result for ‫هوش هیجانی‬‎
 
ضریب هوشی چیست؟
 
ضریب هوشی (IQ)، نمره‌ای است که از یک آزمون استاندارد و مشخص هوشی کسب می‌شود و با تقسیم سن عقلی هر فرد بر سن تقویمی او و سپس ضرب کردن این مقدار در عدد ۱۰۰، حساب می‌شود؛ واین عدد تا آخر عمر فرد ثابت است و قابل تغییر نیست.
 
هوش هیجانی به زبان ساده
 
هوش هیجانی اندازه‌گیری واکنش‌های احساسی هر فرد است. یعنی توان فرد در درک، کنترل، ارزیابی و ابراز احساساتش. یکی از تفاوت های اصلی هوش هیجانی و ضریب هوشی این است که ضریب هوشی زمینه ی ارثی دارد و از ابتدای زندگی فرد ثابت است اما هوش هیجانی قابل تغییر است و در واقع برای داشتن یک زندگی متعادل ضروری است  و به طور ناخودآگاه با افزایش سن بیشتر می شود.
 
برتری هوش هیجانی(EQ) از ضریب هوشی(IQ)
 
در گذشته ضریب هوشی به عنوان کلید اصلی موفقیت شناخته می‌شد و احتمال موفقیت افراد با ضریب هوشی بالا، بسیار زیادتر از سایرین برآورد می‌شد. اما امروزه داشتن هوش هیجانی جایگاه بالاتری نسبت به ضریب هوشی دارد و در واقع سهم ضریب هوشی در موفقیت ۱۰ درصد یا در بهترین حالت ۲۵ درصد است و مابقی اختصاص به هوش‌ هیجانی دارد. در دنیای امروز با پیشرفت و توسعه‌ی علوم مختلف به ویژه روان‌شناسی،باید پذیرفت که هوش‌ هیجانی خیلی مهم و در برخی موارد حتی مهم‌تر از ضریب‌ هوشی در موفقیت و کامیابی است. 
Related image
 
ویژگی های افراد با هوش هیجانی بالا
  1. به احساسات خود توجه میکنند
  2. احساسات دیگران را درک می کنند
  3. می توانند عواطف خود را تنظیم نمایند
  4. بسیار با انگیزه هستند
  5. مهارت های اجتماعی خوبی دارند
  6. تمرکز دارند
  7. از توانایی ها و ضعف های خود اطلاع دارند
  8. دارای قدرت خود انگیزشی هستند
  9. آنها در گذشته نمی مانند
  10. مثبت گرا هستند
  11. خوب گوش می دهند
  12. خشم خود را کنترل می کنند



منبع: شفاف

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.