6 راه افزایش عزت نفس در ان ال پی

وقتی در میهمانی دعوت شود، شروع به آنالیز دیگران میکند و دائما داشته های خود را با دیگران مقایسه می کند. اگر احساس خوبی به جمع نداشته باشد، خود را شاد نشان می دهد تا قضاوتی نسبت به او نباشد.

این مشخصات فردیست که دارای عزت نفس یا حرمت نفس پایین است.

عزت نفس چیست؟

اگر قرار باشد یک برچسب قیمتی و ارزشمندی به خود بزنید، آن چه خواهد بود؟ هنگامی که با خود خلوت می کنید، ببینید چه میزان ارزش برای خود قائل هستید و نظر خود را بنویسید. اگر در جمع قرار بگیرید، منتظر می مانید تا آنها از شما تعریف کنند تا حال شما خوب شود (دریافت ارزش از منبع بیرونی) و یا آنقدر منبع عزت نفس شما پر است که حال خوبی دارید؟

اگر در همان جمع از فرد دیگری تعریف شود، آیا حال شما بد میشود و یا شما هم به تمجید می پردازید؟

در ادامه تست زیر را انجام دهید تا دقیق تر به جنبه های شخصیتی خود پی ببرید.

عزت نفس در کودکان

5 عامل تاثیر گذار بر عزت نفس

1- پذیرفتن خود با تمام وجود

وقتی فرد از قضاوت اطرافیان هراس نداشته باشد و خود را با وجود محدودیت ها و ناتوانی ها بپذیرد، انرژی کمتری صرف ” پرسونا ” یا نقاب شخصیتی می کند. برخی‌افراد تاج قربانی می زنند و تقصیر را به گردن والدین،‌ نوع تربیت و جامعه می اندازند.

از آنجایی که پذیرش اولین مرحله تغیی و موفقیت است، پس برای شروع تحول از درون باید بپذیریم دارای مشکل هستیم و آنرا فرافمنی نکنیم.

 

2- خودآگاهی و اشراف لحظه به لحظه به حال خود

این مرحله یکی از مهمترین و در عین حال سخت ترین راههای دستیابی به عزت نفس است. همانطور که اشاره شد، عزت نفس برعکس اعتماد به نفس، پروسه زمانبر و پله به پله است.

3- مسئولیت پذیری

افرادی که دارای سطح عزت نفس پایینی هستند، از قبول مسئولیت سرباز می‌زنند زیرا از شکست هراس دارند. از آنجایی که استانداردهای بالایی برای خود تعیین می کنند، فقط وارد کارهایی میشوند که در آن بهترین باشند.

 

4- شهامت ابراز وجود و نشان دادن توانمندی ها

این عامل ناشی از پذیرفتن خود با تمام وجود است و پس از گذر از مرحله اول اتفاق می افتد. فردی که دارای عزت نفس بالاست، نظرات و عقاید خود را بیان می کند و وحشتی از قضاوت شدن ندارد. او پذیرفته است که هر فردی دارای توانمندی هایی است و گاهی اشتباه نیز اجتناب ناپذیر است و خود را محدود نمی کند.

 

5- صلح درونی و هماهنگی با خود

هنگامی که تنش های ذهنی کاهش یابد و فرد گفتگوی ذهنی مثبت داشته باشد، به صلح درونی میرسد و در ارتباطات روزمره بدنبال بازی های ذهنی و امتیاز گرفتن از دیگران نیست.

 

عزت نفس چگونه شکل می گیرد؟

عوامل زیادی در شکل گیری ارزش به خود موثر است. یکی از این عوامل دوران کودکی و هنگامی است که هویت ما در حال شکل گیری است. در این دوران (تا حدود 6 سالگی) ناخودآگاه در دسترس است و بیشترین تاثیر پذیری را داریم. در این حالت تصور کنید کودک زیر بمباران انتقادها و توقعات والدین قرار بگیرد، او برای بقاء و زنده ماندن مجبور است خود را با معیارهای آنان سازگار کند اما در بزرگسالی به جبران آن خواهد پرداخت.

از منظر تحلیل رفتار متقابل در مواقعی افراد قسم های پنهانی می خورند که در آینده آنرا بصورت پیش نویس ملاقات می کنند. مثلا کودکی که متهم به بی عرضه و کودن بودن است، در بزرگسالی سعی می کند نقطه مقابل آنرا زیست کند و همیشه در حال اثبات خود به دیگران است. نتیجه آن موفق های بدحالی می شود که مانند اسب مسابقه در حال رقابت هستند و به موفقیت های مختلف می رسند اما حال خوبی ندارند.

اینگونه افراد برای رسیدن به موفقیت از هیچ کوششی دریغ نمی کنند و هر کسی که مانع پیشرفت شود، از میان بر می دارند. نمونه آن را می توان در محل کار و اداره دید. در واقع اینگونه افراد از منبع عزت نفس خود خرج می کنند و در آینده حال خوب را تجربه نخواهند کرد. شاید مدارس و تشویق والدین به شاگرد اول شدن هم در این بین بی تاثیر نباشد.

از طرف دیگر هنگامی که ارزش ها در جامعه فقط بدست آوردن پول و موفق شدن به هر قیمتی باشد، عزت نفس کمتر فرصت نمایان شدن پیدا می کند. در این موقعیت افراد از منابع بیرونی مانند خودروی گران قیمت، خانه بزرگ، عمل های زیبایی، فخر فروشی و… کسب ارزش می کنند.

علائم کمبود عزت نفس

1- فرد از تعریف و تمجید اطرافیان خودداری می کند. تحسین شایستگی های دیگران از سخت ترین کارهایی است که اینگونه افراد انجام میدهند.

2- دائما در حال مقایسه خود با دیگران است

3- قضاوت دائم درباره دیگران

4- واکنش شدید به انتقاد

پرسشنامه عزت نفس

1-در اکثر اوقات اضطراب و تشویش دارم.
2- صحبت در جمع کمی برایم دشوار است.
3- اگر توانایی داشتم، خیلیی چیزها را در خودم تغییر می دادم.
4- تصمیم گیری تا حدودی برایم آسان است.
5- دیگران از اینکه با من معاشرت کنند، لذت می برند.
6- در بسیاری از اوقات رنجیده خاطر می شوم.
7- مدت ها زمان می برد تا به چیزی عادت کنم.
8- افرادی که هم سن و سال من هستند، برایم ارزش زیادی قائل هستند.
9- در اغلب اوقات والدین به احساساتم توجه می کنند.
10- براحتی تسلیم نظرات دیگران می شوم.

 

11- والدین بیش از حد از من انتظار دارند.
12- نشان دادن خودم آنطور که هستم،‌ بسیار سخت است.
13- مسائل زندگی من بسیار درهم و شلوغ است.
14- معمولا دیگران را تحت تاثر قرار می دهم.
15- درباره خودم حس بدی دارم.
16- غالبا دوست دارم خانه را ترک کنم.
17- در جمع دوستان احساس ناراحتی می کنم.
18- احساس می کنم از نظر ظاهری و جسمانی،‌ مورد توجه دیگران نیستم.
19- وقتی حرفی برای گفتن دارم، آنرا ابراز می کنم.
20- والدینم مرا درک می کنند.


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.